کد خبر : 40653
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳

طبیعت‌گردی مردم، بوستان‌های پایتخت را تهدید می‌کند

طبیعت‌گردی مردم، بوستان‌های پایتخت را تهدید می‌کند

«سید جلال ملکی» روز جمعه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طی خردادماه امسال نسبت به سال‌های گذشته میزان حوادث آتش‌سوزی در بوستان‌های جنگلی و مراتع پایتخت افزایشی بوده و بیش از ۹۰ درصد این حوادث به دلیل حضور مردم در طبیعت به وقوع پیوسته است. وی افزود: مردم در دل طبیعت برای پخت

«سید جلال ملکی» روز جمعه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طی خردادماه امسال نسبت به سال‌های گذشته میزان حوادث آتش‌سوزی در بوستان‌های جنگلی و مراتع پایتخت افزایشی بوده و بیش از ۹۰ درصد این حوادث به دلیل حضور مردم در طبیعت به وقوع پیوسته است.

وی افزود: مردم در دل طبیعت برای پخت غذا آتش روشن کرده و آن را به طور کامل خاموش نمی‌کنند؛ بر همین اساس و با کوچکترین وزش باد بسیاری از فضاهای جنگلی و مراتع طعمه حریق می‌شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه می‌دهد: آمار دقیقی از میزان خسارت وارده به پارک‌های جنگلی پایتخت ندارم اما در خردادماه امسال میزان حوادث آتش‌سوزی در بوستان‌های جنگلی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بوده است.

وی می‌گوید: شهروندان برای روشن کردن آتش از منقل‌های فلزی استفاده کنند و در صورت نبود منقل، با کنار زدن علوفه‌ها و بوته‌های خشک، بر روی زمین غیرقابل اشتعال آتش روشن کنند.

این کارشناس حوزه محیط زیست و آتش‌نشانی خاطر نشان کرد: رها کردن بطری و ظروف شیشه‌ای در طبیعت می‌تواند مانند یک عدسی عمل کند و با متمرکز کردن نور خورشید باعث آتش‌سوزی در بوته‌های خشک شود.

وی با بیان اینکه نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز در آماده‌باش کامل به سر می‌برند، از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی و دود در مراتع و بوستان‌های جنگلی، موضوع را به سامانه ۱۲۵ اطلاع دهند.

به گفته ملکی اطلاع‌رسانی به هنگام و سریع می‌تواند از وارد شدن خسارت‌های بیشتر جلوگیری کند و اگر حوادث آتش‌سوزی به موقع و در زمان‌های اولیه اطلاع داده شود، میزان خسارت کاهشی خواهد بود.

بنا به گفته مسئولان منابع طبیعی و جهاد کشاورزی امسال بیش از ۳۰ مورد آتش‌سوزی در مراتع، زمین‌های کشاورزی و بوستان‌های استان تهران به وقوع پیوسته و بیش از ۱۰۰ هکتار از این اراضی در این حوادث از بین رفته است.

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.