کد خبر : 2699
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 تیر 1397 - 22:22

زنان باحجاب مرزبانان شرف اند

زنان باحجاب مرزبانان شرف اند

و از افراط و تفریط هایی که در مکاتب قدیم و جدید بوده یا هست بر کنار می باشد این لطف الهی نه تنها باعث محدودیت و دورماندگی زن از جامعه نمی شود؛ بلکه شرطی برای حضور و مصونیت او در اجتماع است. مهم ترین دلایل پوشش و کیفیت آن را، خداوند در سوره ی

و از افراط و تفریط هایی که در مکاتب قدیم و جدید بوده یا هست بر کنار می باشد این لطف الهی نه تنها باعث محدودیت و دورماندگی زن از جامعه نمی شود؛ بلکه شرطی برای حضور و مصونیت او در اجتماع است.
مهم ترین دلایل پوشش و کیفیت آن را، خداوند در سوره ی مبارکه نور به زیبایی بیان فرموده است: ( وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَهِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لَیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ) و به زنان با ایمان بگو چشمهاى خود را(از نگاه هوس‏آلود) فروگیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آن مقدار که ظاهر است آشکار ننمایند و روسرى‏هاى خود را بر سینه ی خود افکنند(تا گردن و سینه با آن پوشانده شود) و زینت خود را آشکار نسازند مگر براى شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم‏کیششان، یا بردگانشان‏( کنیزانشان‏)، یا افرادی که تمایل به زن ندارند یا کودکانى که از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نیستند؛ آنها هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود(و صداى خلخال که برپای دارند به گوش رسد) و همگى بسوى خدا بازگردید اى مؤمنان، تا رستگار شوید!در این آیه ابتدا به زنان با ایمان همچون مردان با ایمان توصیه می کند تا نگاههای خود را کنترل نموده، دامانشان را نیز حفظ نمایند.
نمونه و الگوی حجاب در بین زنان مسلمان دختر بزرگوار پیامبر خاتم(ص) است، جایگاه بلند و شخصیت والای حضرت زهرا (سلام الله علیها) روشن تر از آن است که نیاز به گفتگو داشته باشد. در روایاتی آمده است که به هنگام تولد، برای آن حضرت لباس از بهشت آورده شد و جسمش پوشش کامل یافت تا زمینه برای تعالی روحش باشد. زهرای اطهر، این برترین الگوی زن و عالی ترین چهره ی بشریت گو اینکه فریاد گری علیه ظلم را پیشه دارد و ستم بر امام خویش و مآلاً جامعه را بر نمی تابد و از محدوده خانه پا به بیرون می نهد، و در اجتماع حضور می یابد و با بلیغ ترین جمله ها، از حق و حقیقت دفاع می کند، اما این همه، در نهایت آزرم، حیا و عفاف است. او در حالی که مقنعه را محکم به سر بسته و خود را در جامه ای فراگیر پیچیده بود در جمع زنان بنی هاشم در حالی که جامه ی بلندش قدم هایش را پوشیده بود، با ابهت و متانت شگرفی قدم بر می داشت و برای همگان راه رفتن او گام زدن رسول الله(ص) را به یاد می آورد که آن حضرت در هر مکان و زمان حتی در جنگهای بین کفار و مسلمین پرده حجاب را کنار نمی زد.
روانشناسان ریشه ی حیا و پوشش و حجاب زنان را تدبیر هوشمندانه فطری او برای جذابیت بیشتر معرفی کرده اند. این نظریه نیز به نوعی بر طبیعی بودن حیا و حجاب دلالت می کند. برخی از جامعه شناسان حجاب و پوشش زن را مقتضای طبیعی جامعه ی بشری معرفی کرده اند. با بررسی سایر ادیان در می یابیم که حجاب در آنها نیز مرسوم بوده است و چون قوانین الهی بشر متناسب است، پس گرایش به حجاب، امری فطری است.در تائید فرضیه ی فطری بودن حجاب ـ به مفهوم مطلق پوشش – می توان مبدأ تاریخی آن را در زمانی جستجو کرد که آدم و حوا در اولین مراحل هبوط به عالم طبیعت و آغاز حیات دنیوی، به خود آگاهی ضرورت پوشش دست یازیدند و از آن پس خداوند پوششهای گوناگون را بر فرزندان آدم ارزانی داشت:( … چون از آن درخت تناول کردند زشتی هایشان آشکار گردید و بر آن شدند که از برگ درختان بهشت خود را بپوشانند … ای فرزندان آدم ما لباسی که ستر عورت شما کند و جامه های زیبا و نرم برای شما فرستادیم و بر شما باد لباس تقوا ، که این نیکوترین جامه شماست.) بر مبنای همین تئوری است که به راحتی می توان تحلیلی منطقی از گرایش انسان به پوشش و توجه ادیان آسمانی به تعیین محدوده ای مشخص برای آن ، به دست آورد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.