تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸

کنگره ای به وسعت ایران

کنگره ای به وسعت ایران
ایلام - امروز برای مردم استان ایلام یک روز بسیار خاص و به یادماندنی است، روزی مهم و حماسی، ایلام چند مدتی است که رنگ و بویی دیگر از جنس شنا به خود گرفته است.

 

سرانجام قطار برگزاری کنگره های ملی به ایستگاه ۲۹ در استان ایلام رسید و ایلام بانی برگزاری بیست و نهمین کنگره ملی شهدا شد.

امروز اجلاسیه نهایی کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام با حضور جمعیت زیادی از مردم در محل برگزاری اجلاسیه ها واقع در بوستان جنگلی چغاسبز اجرا شد.

رویداد فرهنگی معنوی کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام بعد از برگزاری هفت اجلاسیه مختلف به اجلاسیه نهایی و پایانی خود با حضور مهمانان ارشد کشوری و لشکری رسید.

سردار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راس هیاتی بلندپایه نظامی و وزیر آموزش و پرورش از شاخص ترین مهمانان کشوری این اجلاسیه بودند.

ما نیز به همراه سایر خبرنگاران و عکاسان و به رسم وظیفه و رسالت همیشگی خود و طبق دعوت قبلی راهی محل اجلاسیه نهایی می شویم تا برنامه های این مراسم باشکوه را برای مخاطبان پوشش خبری دهیم.

اما بنا به اطلاع قبلی و پیش از  رفتن به محل اجلاسیه به مراسم اهدای ۵۰۰ سری جهیزیه می رویم که در راستای کنگره و توسط کمیته محرومیت زدایی بین نوعروسان نیازمند توزیع می شود و در این آیین سردار حزنی دبیر قرارگاه و جهاد سازندگی و محرومیت زدایی، بسطامی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان سپاه و کمیته امداد حضور داشتند.

خودروهای حامل جهیزیه نوعروسان در محوطه مصلای شهر ایلام مستقر هستند و بر روی اتاقک حمل بار هر خودرو نیسان چندین قلم جهیزیه کالای اساسی از جمله یخچال، اجاق گاز، یک تخته فرش و لوازم دیگر اهدایی دفتر مقام معظم رهبری چیده شده است.

بر روی شیشه خودروها تصاویری از شهدای گرانقدر استان ایلام چسبانده شده تا نوعروسان بدانند این جهیزیه ها اهدایی از طرف کدام شهید عظیم الشان بوده که به وی رسیده است تا برکت منزل و زندگی تازه اش باشد.

کالاها به ارزش هر سری ۲۰ میلیون تومان در راستای عمل به شعار جهش تولید و ساخت و حاصل دسترنج کارگران سختکوش ایرانی است تا چرخ تولید این کارخانه ها نیز همچنان بچرخد و تاکنون سه هزار و ۱۰۰ سری جهیزیه اهدا شده و تا پایان سال با اهدای سه هزار سری دیگر در مجموع ۶ هزار و ۱۰۰ سری جهیزیه به نوعروسان در راستای کنگره شهدا اهدا می شود.

با پایان یافتن مراسم اهدای جوایز و حرکت خودروها به سمت منازل نوعروسان ما نیز به طرف محل برگزاری اجلاسیه نهایی کنگره ملی سرداران و سه هزار شهید استان واقع در بوستان جنگلی چغاسبز می رویم.

هرچه به محل اجلاسیه نهایی نزدیکتر می شویم انبوه خودروها و مردمی را مشاهده می کنیم که همچون ما به طرف کنگره می روند و در محوطه بیرونی کنگره که به پارکینگ خودروها اختصاص دارد، ماشین های زیادی پارک شده اند و جای پارک برای ماشین ها به سختی پیدا می شود.

ما نیز بعد از یافتن جای پارک ماشین و پیاده شدن از خودرو به طرف در ورودی کنگره می رویم و همراه با سایر مدعوین به طرف سالن اجلاسیه راهنمایی می شویم.

در محوطه اجلاسیه نمایشگاهی از ادوات نظامی و دفاعی ازجمله سامانه های موشکی قدر و قیام مواجه می شویم که از سوی سازمان هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رسم امانت برای این اجلاسیه به استان ایلام آورده شده اند.

وارد سالن اجلاسیه می شویم که تمامی فضای سالن با توجه به کثرت و انبوه مهمانان همه نقاط آن را صندلی چیده اند و بر روی هر صندلی بسته های پذیرایی از مهمانان نیز قرار داده شده تا هر مهمان بعد از نشستن بر روی صندلی بسته پذیرایی خود را دریافت و میل کند.

برای خبرنگاران جایگاهی تعبیه شده است که چندان به صحنه اجرا مسلط نیست و برای عکاسان نیز جایگاهی در پایین صحنه به شکل سنگری زیبا درست شده است که  عکاسان و فیلمبرداران با استقرار آن مکان بتوانند عکس های مد نظر خود را بگیرند.

بر روی صحنه یک نمایشگر بزرگ سه بعدی حاوی تصاویر متحرک و زیبایی از طبیعت و چهره نقاشی شده برخی شهدای شاخص استان گذاشته شده است و در یک طرف این نمایشگر ماکتی تپه مانند درست شده تصاویری از شهدا و دسته گل های کوچکی گذاشته شده و در سوی دیگر هم ماکت بزرگی از شرکت پخش فرآورده های نفتی که زمان جنگ تحمیلی مورد اصابت موشک و حمله هوایی عراق قرار گرفت تعبیه شده است.

تصاویری بزرگ از امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب در ۲ طرف صحنه گذاشته شده است و بخشی از کلام رهبری و نیز  نوارهای به سه رنگ پرچم مقدس جمهوری اسلامی در سقف سالن خودنمایی می کند.

سالن اجلاسیه لحظه لحظه مملو از جمعیتی می شود که از نقاط مختلف استان خود را به این مکان رسانده اند تا در محفل نام و یاد شهدا شرکت کنند و برخی از خانواده های شهدا تصاویر شهدای عزیزشان را نیز با خود آورده اند.

برای مهمانان ارشد و مسوولان ۲ ردیف اول سالن به طور کامل صندلی چیده شده و مهمانان اصلی در این صندلی ها قرار می گیرند و با ورود سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تمامی مدعوین و حضار داخل سالن به رسم احترام و مهمان نوازی برمی خیزند و مهمان ویژه به جایگاه نشستن خود راهنمایی می شود.

با آمدن سردار سلامی نظم بر اجلاسیه حکمفرما و مراسم به صورت رسمی آغاز می شود و ابتدای مراسم با قرائت زیبا و دلنشین قرآن توسط یک طلبه روحانی و سپس پخش سرود ملی رسمیت می یابد.

مجری برنامه از پخش زنده مراسم از شبکه ایلام، شبکه های سراسری یک و شما و شبکه های رادیویی خبر می دهد تا بینندگان در اقصی نقاط کشور بتوانند از طریق قاب تلوزیون یا پیچ رادیو در جریان کنگره قرار بگیرند.

اولین سخنران اجلاسیه حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان و نفر بعدی حسن بهرام نیا استاندار جدید ایلام بود که دوشنبه هفته جاری به عنوان استاندار ایلام منصوب شد.

برنامه بعدی این اجلاسیه اجرای سرود توسط پسران نوجوانان پایگاه مقاومت مسجد جامع شهر ایلام با مدیریت حوزه هنری بود که این سرود به پنج زبان فارسی، کردی فیلی، لری، عربی و انگلیسی در مورد عشق به استان ایلام اجرا شد و همزمان با اجرای سرود تصاویر زیبایی مرتبط با جاذبه های گردشگری و همچنین جنگ تحمیلی استان پخش می شد تا بینندگان ضمن شنیدن سرود آن تصاویر را نیز مشاهده کنند.

بلافاصله بعد اتمام سرود چند زبانه، سرود بعدی توسط همان گروه اجرا شد که در سرود دوم تک خوان گروه شعرهای مربوط به خود را به گویش کردی و با صدایی زیبا خواند و همسرایان جواب تکخوان را با ابیات فارسی می دادند بدون اینکه در ریتم و وزن سرود خلل ایجاد شود، گروه سرود اجرایی زیبا را برای حضار اجرا کردند و همزمان نیز تصاویری از شهدا از نمایشگر پخش می شد.

اما نقطه عطف این اجلاسیه پخش کلیپ سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان دیدار اعضای دست اندرکار کنگره با ایشان بود که همگان را به وجد آورد.

سخنرانی سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مهمترین بخش های کنگره بود که اهمیت سخنان وی سالن را به سکوت فرو برد و همه حاضران در سالن سراپا گوش شدند تا از سخنان فرمانده ارشد سپاه بهره ببرند.

قرائت دلنوشته ای زیبا و ادیبانه توسط فرزند شهید روحانی محمدعلی صالحی کندوله از دیگر بخش های مراسم امروز بود هرچند فرزند شهید پیشتر این دلنوشته را در اجلاسیه طلاب و روحانیون نیز اجرا کرده بود.

آخرین سخنران اجلاسیه نهایی را آخرین وزیر انتخابی هیات دولت که خود از اهالی همین سرزمین ایلام است، انجام داد و سخنرانی وزیر آموزش و پرورش حسن ختام سخنرانان اجلاسیه بود.

در پایان این اجلاسیه از تمبر یادبود کنگره رونمایی شد و به صورت نمادین همچنین از تابلوفرش شهید روحانی محمدعلی صالحی کندوله به نیابت از سه هزار تابلوفرش شهدا رونمایی و این تابلوفرش به فرزند ایشان اهدا شد.

در اجلاسیه نهایی نمایندگان استان ایلام در مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم استان ایلام در مجلس خبرگان رهبری، جمعی از مسوولان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سید صادق حسینی فرمانده سابق سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام و فرمانده کنونی سپاه استان کردستان، مدیران دستگاه های اجرایی و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.

کنگره ملی سرداران و سه هزار شهید استان ایلام از چهارم تا ۱۱ آذرماه سال جاری در محل نمایشگاه دائمی شهر ایلام برگزار شد و شب ها نیز سینمایش رقص پرچم در ۲۰ پرده با موضوع دفاع مقدس به روی صحنه می رفت./ایرنا

 

*حاشیه‌ نگاری خبرنگار ایرنا از اجلاسیه نهایی کنگره سه هزار شهید ایلام

 

 

 

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.