کد خبر : 30796
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱

ورزش‎های بومی محلی میراث ناملموس فرهنگی استان‎ها هستند

ورزش‎های بومی محلی میراث ناملموس فرهنگی استان‎ها هستند

پایگاه خبری تحلیلی ندای زاگرس (www.nedayezagros.ir)   غلامرضا جعفری روز یکشنبه در مجمع عمومی انتخاب رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان ایلام اظهار داشت: بدنبال استفاده از مواهب و کارکردهای علمی برای تقویت بازی های بومی محلی هستیم و در تلاشیم شرایط را به سمت توسعه مهارت های حرکتی با اولویت مهارت

پایگاه خبری تحلیلی ندای زاگرس (www.nedayezagros.ir)  

غلامرضا جعفری روز یکشنبه در مجمع عمومی انتخاب رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان ایلام اظهار داشت: بدنبال استفاده از مواهب و کارکردهای علمی برای تقویت بازی های بومی محلی هستیم و در تلاشیم شرایط را به سمت توسعه مهارت های حرکتی با اولویت مهارت زندگی پیش ببریم.

وی با بیان اینکه دیدگاه ما ارباب رعیتی نیست، افزود: جامعه مخاطب روستایی و عشایری از قداست و جایگاه ویژه ای برخوردار است و امیدواریم بتوانیم ورزش های کلاسیک استان را در تحقق اهدافش یاری کنیم.

رییس فدارسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی یادآور شد: باید به حوزه ورزش قهرمانی بیشتر توجه و آموزش بعنوان اولویت توسعه یک ورزش در نظر گرفته شود.

جعفری اضافه کرد: به منظور افزایش سطح آموزش، فدراسیون با دریافت کمترین هزینه برای تشکیل دوره های تربیت مربی و داوری هیات ها را همراهی می کند.

وی تاکید کرد: اساس مبانی فرهنگی آموزش است و کیفیت آموزش بر رشد عوامل اقتصادی نیز موثر است.

رئیس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی در خصوص ایجاد خانه های ورزشی در روستاها گفت: ایجاد خانه های ورزش روستایی با هدف پر کردن خلاء ساختاری پیشنهاد داده می شوند و در تلاشیم خانه های ورزشی را بعنوان اولویت جامعه ورزشی و با هدف برگشت سرمایه به چرخه اقتصادی گسترش دهیم.

جعفری یادآور شد: با توجه به ضرورت استان ها، فدراسیون تجهیزات ورزشی را فراهم می کند و در بحث کیفیت ملزومات و تجهیزات نیز باید نظارت خاصی صورت گیرد.

رییس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی تاکید کرد: تعامل با آموزش و پرورش با محوریت نوجوانان و انتقال ارزش های فرهنگی به نسل آینده در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل ورزش و جوانان ایلام نیز در این نشست گفت: استان ایلام کانون جمعیت روستایی است و ۳۵ درصد جمعیت آنرا روستاییان تشکیل می دهند.

مظفر علیشائی افزود: از این میزان کمتر از ۲ درصد در روستاها فعالیت ورزشی دارند که باید به آن توجه ویژه شود.

وی یادآور شد: با وجودی که میراث دار این ورزش هستیم اما بخوبی توسعه پیدا نکرده و برای رفع این مشکل ابتدا باید همه بازی های بومی محلی احصاء و اطلس بازی های محلی در دسترس همگان قرار گیرد.

مدیرکل ورزش و جوانان ایلام تاکید کرد: باید به این بازی ها عمومیت بخشید و با معرفی آنها در مدارس، پارک ها و دیگر اماکن بصورت عام درآیند و از حالت ویتریتی خارج شوند.

علیشائی ادامه داد: دومین موردی که باید به آن توجه شود جشنواره های اقوام است و انتظار می رود نشاط اجتماعی از طریق جشنواره های ورزشی ایجاد شود، این جشنواره ها می توانند در قالب جشن های روستا، جشن برداشت محصول و . اجرا شوند.

وی تاکید کرد: استان ایلام ظرفیت برگزاری جشنواره غرب کشور را دارد و آمادگی داریم برای معرفی باری های بومی محلی این استان و ایجاد فضای شاد و نشاط آور میزبانی این جشنواره را دریافت کنیم.

در این مجمع شهریار شفیعی با کسب ۱۳ رای بمدت چهار سال رئیس هیات ورزش های بومی محلی ایلام شد.

پیش از این هادی شادمان ریاست این هیات را به عهده داشت.

۲ هزار و ۵۰۰ ورزشکار سازمان یافته در رشته بازی های بومی و محلی ایلام فعالیت می کنند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.