کد خبر : 24543
تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰

دستان خالی کیخا در راه رسیدن به المپیک

دستان خالی کیخا در راه رسیدن به المپیک

سی و یک دوره از رقابت های المپیک تابستانی گذشته و ژیمناستیک ایران فقط در المپیک ۱۹۴۸ لندن و ۱۹۶۴ ژاپن بدون گرفتن سهمیه در این آوردگاه حاضر شده و موفقیتی نیز کسب نکرد. از آن زمان ۵۵ سال می گذرد و ژیمناستیک کشور هنوز طعم حضور در المپیک را نچشیده است. این در حالی

سی و یک دوره از رقابت های المپیک تابستانی گذشته و ژیمناستیک ایران فقط در المپیک ۱۹۴۸ لندن و ۱۹۶۴ ژاپن بدون گرفتن سهمیه در این آوردگاه حاضر شده و موفقیتی نیز کسب نکرد. از آن زمان ۵۵ سال می گذرد و ژیمناستیک کشور هنوز طعم حضور در المپیک را نچشیده است. این در حالی است که فدراسیون این رشته در ایران تلاش می کند با برنامه ریزی و سرمایه گذاری در رشته ژیمناستیک هنری به المپیک برسد.

«سعید کیخا» ‌در حال حاضر بهترین ژیمناست کشور محسوب می شود و حتی ۵ حرکت به نام او در وسیله خرک حلقه در کتاب فدراسیون جهانی ژیمناستیک به ثبت رسیده است. اما آنچه که برای هر ورزشکاری در هر رشته ورزشی در راه موفقیت اهمیت دارد، حمایت مادی و معنوی است.

کسب مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۷، مدال برنز مسابقات کشورهای اسلامی ۲۰۱۶ باکو، مدال نقره مسابقات ستارگان جهان ۲۰۱۷ ژاپن، نخستین مدال‌آور ایرانی در مسابقات جام جهانی (ورلدکاپ) و دارنده نشان نقره در رقابت های قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ مغولستان از جمله مدال های ارزشمند این نابغه ژیمناستیک اهل شیراز است.

اما او به رغم همه این افتخار آفرینی ها هنوز از امکانات اولیه زندگی بی بهره است و با حقوق کارمندی در شهرداری شیراز گذران زندگی می کند. کیخا که عمر خود را برای این ورزش گذاشته، برخورداربودن از شرایط مالی و روانی مناسب می تواند کمک به موفقیت او در راه رسیدن به المپیک کند. فدراسیون ژیمناستیک برای مدال آوری ورزشکاران خود در رقابت های قهرمانی آسیا ۱۰، ۱۵ و ۲۰ میلیون تومان به ترتیب برای کسب مدال برنز، ‌نقره و طلا پرداخت می کند که رقم قابل توجه ای محسوب نمی شود. وزارت ورزش و جوانان نیز هنوز برای موفقیت او در رقابت های قهرمانی آسیا پاداشی در نظر نگرفته است.

این در حالی است که مهرماه ۹۸ رقابت های جهانی آلمان برای کسب سهمیه المپیک برگزار می شود و کسب مدال در این مسابقات می تواند کیخا را برای نخستین بار راهی ژاپن کند. اما در این زمان ورزشکاری که با موفقیت های متعدد الگوی بسیاری از ورزشکاران صنف خود است از نظر مالی شرایط مناسبی ندارد که این می تواند تاثیر منفی بر علاقه مندان این رشته برای ادامه مسیر بگذارد.

 دبیر فدراسیون ژیمناستیک:‌ از ملی پوشان حمایت می کنیم

«محسن سلیمانی» دبیر فدراسیون ژیمناستیک در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ایرنا در این خصوص گفت: سعید کیخا و احمد کهنی ورزشکارانی ژیمناستیک هنری ایران برای کسب سهیمه المپیک ۲۰۲۰ تلاش می کنند. البته اگر کیخا که در رقابت های جهانی آلمان موفق به کسب مدال شود به صورت مستقیم به المپیک می رود. اما علاوه بر این رسیدن به المپیک به وسیله امتیاز کسب شده، راهی دیگر در رسیدن به این هدف است. زیرا او الان رنکینگ چهارم جهان را دارد و در صورتی که حریفان بالا دستش در دیگر مسابقات موفق به کسب سهمیه شوند، ‌ برای نخستین بار راهی المپیک می شود.

وی گفت: ‌ نفر نخست رده بندی جهان نیز موفق به کسب سهمیه می شود و در صورتی که نفر اول تا سوم در دیگر مسابقات موفق به کسب سهیمه شوند، ‌ نماینده ژیمناستیک ایران با همین رده ای که دارد کسب سهیمه می کند. زیرا او با نفر سوم فقط یک امتیاز اختلاف دارد و نفر پنجم از او ۱۲ امتیاز فاصله دارد.

دبیر فدراسیون ژیمناستیک ادامه داد: رقابت های قهرمانی آلمان، ‌ استرالیا، ‌ قطر و باکو از دیگر مسابقاتی است که کیخا و کهنی می توانند شانس خود را برای کسب سهمیه امتحان کنند. البته در این راه فدراسیون ژیمناستیک تا آنجا که بتواند از ملی پوشان حمایت می کند. همچنین در اردوها نیز مبلغی به اندازه یک حقوق به آنها پرداخت می کنیم و بیشتر از این مبلغ نیز هیچ فدراسیونی برای ورزشکار خود در نظر نمی گیرد.

سلیمانی با تاکید بر اینکه قرار است پاداش هایی برای ملی پوشان مدال آور در نظر گرفته شود، ‌ اظهار داشت: هیات رئیسه فدراسیون اعلام کرده که برای همه ورزشکاران مدال آور جدول پاداش در نظر بگیریم و ما نیز این جدول را آماده کرده ایم و به هیات رئیسه ارائه خواهیم اداد. البته فدراسیون هزینه اعزام ها را بر عهده می گیرد و برای همین در رقابت های اخیر مجارستان برای هر نفر فقط برای بلیت رفت و برگشت ۲۲ میلیون تومان هزینه کردیم.

وی با اشاره به اعزام «احمد کهنی» ‌در کنار کیخا به رقابت های جهانی آلمان اظهارداشت: کهنی دارنده مدال برنز آسیا در وسیله دار حلقه است و همراه کیخا به رقابت ها اشتوتگارد آلمان اعزام می شود. این در حالی است که به رغم اینکه قاره آسیا مهد ژیمناستیک دنیا است ۶ مدال در ۲ سال گذشته توسط ورزشکاران ژیمناستیک ایران کسب شد.

دبیر فدراسیون افزود: نایب قهرمانی و مدال برنز در آکروژیم، دو مدال برنز در رقابت های جوانان آسیا و مدال برنز احمد کهنی و نقره سعید کیخا در رقابت های قهرمانی آسیا ۶ مدال کسب شده هستند.

وی در خصوص شرایط رشته ترامپولین نیز گفت: شاید شانس رشته ترامپولین برای کسب سهمیه کم محسوب شود ولی از ماه آینده دو ورزشکار در این رشته اعزام می کنیم و همین قدر که آنها در راه کسب سهیمه گام برمی دارند ارزشمند است. البته فعلا به دلیل تحریم ها شرکت یورو ترامپ تجهیزات لازم را به ما نمی فروشد.

سلیمانی در خصوص برنامه های این فدراسیون اعلام کرد: تفاهم نامه هایی با وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی امضاء کردیم که در بعضی از استان ها این تفاهم نامه در حال اجرایی شدن است. همچنین قرار است رقابت های قهرمانی آسیا در رشته آکروژیم آبان ماه به میزبانی ازبکستان برگزار می شود و ایروبیک نیز آذرماه در رقابت های قهرمانی آسیا شرکت می کند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.