کد خبر : 2344
تاریخ انتشار : شنبه 9 تیر 1397 - 0:43

معاون استانداری:

هم افزایی دستگاه ها برای مدیریت آب یزد ضروری است

هم افزایی دستگاه ها برای مدیریت آب یزد ضروری است

محسن صادقیان  در نشست کارگروه تخصصی سازگاری با کم آبی استان اظهار کرد: باید با ارایه برنامه های عملیاتی ، منظم و اطلاعات صحیح به مردم و مسئولان در اهداف مدیریت مصرف آب گام برداشته شود. وی افزود: عمده تلاش استان تامین آب شرب است، وقتی آب انتقالی به دلایلی قطع شود، علاوه بر مصارف

محسن صادقیان  در نشست کارگروه تخصصی سازگاری با کم آبی استان اظهار کرد: باید با ارایه برنامه های عملیاتی ، منظم و اطلاعات صحیح به مردم و مسئولان در اهداف مدیریت مصرف آب گام برداشته شود.
وی افزود: عمده تلاش استان تامین آب شرب است، وقتی آب انتقالی به دلایلی قطع شود، علاوه بر مصارف خانگی به سایر بخش ها نیز فشار وارد خواهد شد.
معاون استاندار با تأکید بر لزوم حفظ امنیت خط انتقال آبرسانی به یزد تصریح کرد: در کنار تمام این تلاش ها باید در مسیر مدیریت آب منابع داخلی در میان مشترکان خانگی ، اداره ها ، فضای سبز، صنایع و کشاورزی برنامه جدی ارایه شود.
صادقیان با تاکید بر وجود راهبرد مشخص در حوزه آب عنوان کرد : اجرای برنامه برای رسیدن به این اهداف باید از سوی تمام بخش ها صورت گیرد و از سوی دیگر به گونه ای اطلاع رسانی شود که کمبود آب و شرایط خاص استان توسط مردم به خوبی احساس شود.
وی با اشاره به وضعیت ذخیره آب در کوهرنگ و سد زاینده رود اظهار کرد: در سال های قبل ذخیره آب حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب بود که هم اکنون به کمتر از ۵۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافت ، بنابراین کمبود آب متوجه چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد است.
رئیس کارگروه تخصصی سازگاری با کم آبی یزد با بیان اینکه بخش های صنعت و ساختمان استان همکاری لازم را ندارند ، تأکید کرد: اگر در حوزه مدیریت مصرف آب اداره ها ، برخورد با مشترکان پر مصرف ، آب ژرف و تجهیز چاه ها به کنتورهای هوشمند برنامه ریزی شود مشکل آب شرب استان رفع خواهد شد.
هم اکنون از ۶ هزار و ۷۳۳ منبع آبی استان یک هزار و ۷۸ میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود که از این مقدار ۸۳۳ میلیون مترمکعب آن مربوط به چاه‌ها، ۱۶۳ میلیون مترمکعب از قنات ها و بقیه از چشمه‌ ها تامین می‌شود.
آب تجدید شونده منابع زیرزمینی استان ۸۲۷ میلیون مترمکعب، و کسری مخزن حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که به همین دلیل این امر هرسال موجب افت بیش از ۵۰ سانتی‌ متر سطح آب‌های زیرزمینی یزد می‌شود.
آب استحصالی از منابع آب شیرین استان در سال ۱۳۸۷،سه هزار و ۱۶۶ لیتر در ثانیه بود که این عدد در سال ۱۳۹۵ به ۲ هزار و ۶۳۱ لیتر در ثانیه کاهش یافت.
بخش دیگر تامین آب استان در کنار منابع زیرزمینی داخلی ، خط انتقال آب از کوهرنگ است که حدود ۵۰ درصد آب شرب استان در فصل سرما و ۲۰ تا ۳۰ درصد در تابستان را تامین می کند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.