کد خبر : 16887
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳

علاج سرفه های تهران؛ از جای پارک تا بنزهای جنگ جهانی نظامیان

علاج سرفه های تهران؛ از جای پارک تا بنزهای جنگ جهانی نظامیان

گرچه پیشنهاد الزامی شدن تامین پارکینگ برای صدور پلاک خودروها به تایید اعضای کارگروه نرسید اما مسئولان شهرداری تهران حاضر در نشست اعلام کردند که هنوز برخی خودروهای مربوط به جنگ جهانی دوم در اختیار نهادهای نظامی قرار دارد که معاینه فنی ندارند و از رده هم خارج نمی شوند. به گزارش ایرنا، این جلسه

گرچه پیشنهاد الزامی شدن تامین پارکینگ برای صدور پلاک خودروها به تایید اعضای کارگروه نرسید اما مسئولان شهرداری تهران حاضر در نشست اعلام کردند که هنوز برخی خودروهای مربوط به جنگ جهانی دوم در اختیار نهادهای نظامی قرار دارد که معاینه فنی ندارند و از رده هم خارج نمی شوند.
به گزارش ایرنا، این جلسه عصر روز شنبه (۲۱ اردیبهشت) در محل استانداری برگزار و راهکارها برای کاهش آلودگی هوا از ابعاد مختلف بررسی شد.
جلسه این کارگروه در حالی برگزار شد که طی سال جاری تعداد روزهای دارای هوای پاک تهران به ۲۳ و روزهای با هوای سالم به ۳۰ روز می رسد که طی چندین سال اخیر رکورد محسوب می شود.
کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در این نشست یکی از مباحث مربوط به کنترل آلودگی هوای این استان را انجام بموقع معاینه فنی خودروها برشمرد و خودروهای سنگین را دارای سهم قابل توجهی در تولید آلاینده اصلی هوای پایتخت(ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون قطر) خواند.
از همین رو هم بود که دستور جلسه نخست این نشست به ارائه گزارش عملکرد راهداری و پایانه ها اختصاص یافت و مرتضی الله یاری رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری استان تهران نیز در جلسه اظهار داشت: تمامی خودروهای سنگین بین شهری ملزم به دریافت کارت معاینه فنی خودرو هستند در غیر این صورت کارت هوشمند خودرو غیرفعال می شود.
وی تاکید کرد: در صورتی که نزدیک ۶ ماه از زمان اعتبار کارت معاینه فنی خودرو سنگینی سپری شده باشد مالک آن موظف است تمامی مسیرهای قانونی برای فعال سازی مجوز فعالیت خود را طی کند.
الله یاری یادآورشد: به طول معمول از هر چهار خودرویی که به مراکز معاینه فنی در این استان مراجعه می کنند، مردود و موظف به رفع نقص می شوند.
در ادامه همین دستور جلسه سید نواب حسینی منش مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: خودروهای نیروهای نظامی و انتظامی موجود در پایتخت را برای معاینه فنی، نتوانسته ایم کنترل کنیم.
حسینی با اعلام این موضوع از استاندار تهران درخواست کرد تا اقدامات لازم برای جلب همکاری نیروهای نظامی و انتظامی حاضر در پایتخت را انجام دهد.
وی اظهار داشت: مهر سال گذشته بخشنامه ای برای نظارت بر خودروهای سرویس دستگاه ها ابلاغ و اقدامات لازم در این زمینه انجام شد.
حسینی منش یادآورشد: به زور توانستیم به خودروهای ایران خودرو و سایپا ورود و کنترل کنیم اما در خصوص نیروهای نظامی و انتظامی به جز پلیس راهور تهران هیچ حرکتی نتوانستیم انجام دهیم.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: شهردار تهران دو بار با ستاد نیروهای مسلح کشور نامه نگاری و درخواست کرد تا با رعایت نکات امنیتی خاص نیروهای نظامی، خودروها معاینه فنی شوند.
وی با بیان اینکه هنوز بنزهای ۳۰۲ جنگ جهانی دوم در نیروهای نظامی سرویس دهی می کنند و دودزایی بالایی هم دارند، از استاندار تهران لزوم پیگیری و رفع این مشکل را خواستار شد.

سال گذشته با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران و دستور پلیس راهور، دریافت معاینه فنی برای تمامی خودروها به ویژه ماشین آلات سنگین بخش دولتی و خصوصی الزامی شده بود.

کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با بیان اینکه موضوع دوم جلسه امروز بحث پارکینگ در شهر تهران برای پلاک گذاری خودروهاست، اظهار داشت: در اتاق فکر آلودگی هوای این استان طرحی مطرح شد که پلیس از شماره گذاری خودروهای فاقد پارکینگ به نحوی خودداری و برای آنها محدودیت ایجاد کند.

** پلاک خودرو به شرط تعیین محل پارک
یوسف حجت جانشین رییس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که طراح این موضوع بود نیز توضیح داد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته قوانین سختگیرانه ای برای صدور پلاک خودرو لحاظ شده و یکی از الزامات آن برخورداری خودروها از پارکینگ است.
وی اضافه کرد: در صورتی که بخواهیم چنین طرحی را در تهران اجرا کنیم نیاز به فرهنگ سازی طی چندین سال داریم و به هیچ وجه امکان پذیر نیست که بتوانیم آن را در سال جاری یا سال آتی اجرا کنیم.
حجت افزود: این طرح نیاز به مقدمات و فرهنگ سازی دارد که باید برای نهادینه سازی آن آهسته و پیوسته کار کرد.
جانشین سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در وهله نخست باید تمامی پارکینگ های شخصی موجود در پایتخت را شناسایی و احصا کنیم تا مشخص شود که چه تعداد پارکینگ در اختیار بخش خصوصی، عمومی و غیره است.
وی یادآورشد: در مرحله دوم باید به هر خودرو یک پارکینگ اختصاص دهیم به این ترتیب که محل پارک هر خودرو مشخص باشد و همین تهیه بانک اطلاعاتی تا دو یا سه سال زمان نیاز دارد.
حجت اظهارداشت: طبیعی است که تعداد زیادی خودرو در سطح شهر باقی می مانند که فاقد پارکینگ هستند و این خودروها شناسایی می شوند.
جانشین سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: پس از شناسایی این خودروها، برای تشویق مالکان آنها به منظور تامین محل پارک، برای پارک این خودروها در خیابان، عوارض بسیار ناچیزی در نظر می گیریم که تاب آوری مردم در آن دیده شده باشد.
وی بر لزوم فرهنگ سازی تدریجی برای اجرای این طرح در میان مردم تاکید و خاطرنشان کرد: با این کار این فرهنگ را در مردم به وجود می آوریم که اگر پارکینگ ندارید و در فضاهای عمومی شهر پارک می کنید باید هرسال مبلغی را بپردازید که می تواند به عوارض سالانه خودروها اضافه شود.
حجت ادامه داد: این نگرش بتدریج در میان مردم ایجاد می شود که تامین پارکینگ مورد نیاز خودرو به نفع آنان است.
جانشین سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: به دنبال اجرای این طرح، عرضه و تقاضایی برای ایجاد پارکینگ شکل می گیرد و گروهی نیز برای پاسخگویی به این تقاضا دست به کار می شوند.
وی اضافه کرد: اکنون در واحدهای مسکونی کمتر از تعداد خودروها پارکینگ داریم و برخی از واحدهای مسکونی هم بیش از یک خودرو دارند و نباید اجازه ساخت واحدهایی که حداقل تعداد پارکینگ را ندارند، بدهیم.
عیسی فرهادی فرماندار شهرستان تهران در ادامه این جلسه گفت: این موضوع بحث خوبی است اما اگر در این قضیه دقت نشود امکان دارد در افزایش قیمت خودرو پلاک تهران به صورت سرسام آور تاثیرگذار باشد.
وی پیشنهاد کرد که از طریق راهور بر روی این موضوع کار شود و حتی می توان ورود پلاک خارج از تهران را به پایتخت ممنوع کرد و از طریق حمل و نقل عمومی امکان تردد را برای همه فراهم ساخت.
سرهنگ «عدنان جلال» معاون پلیس راهور تهران بزرگ نیز که با اجرای این طرح مخالف بود گفت: افزایش پارکینگ و خودرو محوری، بیشتر به استفاده از خودرو منتج می شود در حالی که سیستم حمل و نقل عمومی باید توسعه پیدا کند.
وی با بیان اینکه شرایط اجتماعی و فرهنگی ایران با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست، این طرح را جای تامل و غیرقابل پذیرش برشمرد.
جلال تاکید کرد: در صورتی که در بلندمدت این طرح در دست اجرا قرار گیرد باید سیستم حمل و نقل عمومی با سرعت و شدت بیشتری توسعه پیدا کند که در این صورت کسی نیاز به خرید خودرو نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه با توسعه حمل و نقل عمومی بخشی از مشکلات پلیس هم حل خواهد شد گفت: اکنون چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سطح پایتخت وجود دارد در حالی که ظرفیت معابر ما هشت برابر کمتر از تعداد وسایل نقلیه است.
معاون پلیس راهور تهران بزرگ گفت: اکنون در مناطق شمالی شهر تهران بشدت با کمبود پارکینگ مواجه هستیم و برخی خودروها هیچ فضایی برای پارک ندارند.

** این طرح برای درآمدزایی شهرداری است
استاندار تهران در مورد این طرح گفت: شهرداری طرح های مطالعاتی بسیاری دارد و چندان روی این طرح نیز کار نشده است، وقتی جنبه اجرایی پیدا کند دستگاه هایی مانند راهور، شهرداری و محیط زیست روی آن بررسی انجام می دهند.
انوشیروان محسنی بندپی افزود: اینکه هر کس خودرو داشته اما پارکینگ نداشته باشد و عوارض پرداخت کند طرحی برای افزایش درآمد شهرداری است.
وی تصریح کرد: شهرداری در گذشته اقدامی برای تاکید بر لزوم احداث فضای پارک خودرو انجام نداده و اکنون باید این فضاها را شناسایی و اصلاح کرد و سپس این موضوع را در میان مردم توسعه داد.
البته در این جلسه استاندار تهران از ثمره اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوای پایتخت ابراز رضایت کرد و وضعیت کنونی کیفیت هوای تهران را مطلوب اما این اقدامات را ناکافی برشمرد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.