کد خبر : 2958
تاریخ انتشار : جمعه ۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱

روحانی و «تهدیدهای توخالی ترامپ » سرخط رسانه های خارجی

روحانی و «تهدیدهای توخالی ترامپ » سرخط رسانه های خارجی

خبرگزاری آسوشیتدپرس با پرداختن به این بخش از سخنان رئیس جمهوری در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت نوشت: این اظهارات برای اولین بار از زمان هشدار ترامپ به وی به دلیل تبعات منفی تهدید آمریکا مطرح شد. این رسانه افزود: روحانی در نشست کابینه گفت «اظهارات بی پایه و تهدیدهای توخالی» از سوی برخی مقام

خبرگزاری آسوشیتدپرس با پرداختن به این بخش از سخنان رئیس جمهوری در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت نوشت: این اظهارات برای اولین بار از زمان هشدار ترامپ به وی به دلیل تبعات منفی تهدید آمریکا مطرح شد.
این رسانه افزود: روحانی در نشست کابینه گفت «اظهارات بی پایه و تهدیدهای توخالی» از سوی برخی مقام های آمریکایی وجود دارد و نیازی به پاسخگویی به هرگونه اظهارنظر پوچ و پاسخ دادن به آنها نیست.
روحانی گفت: باید با عمل به آنها واکنش نشان دهیم.
وی افزود: قوی ترین واکنش به این سخنان سخیف بی تفاوتی در برابر توطئه های آنها و انتخاب گزینه مقاومت و شکست دادن طرح های آنها است.
ترامپ در توئیتی نوشت: اگر تهران آمریکا را تهدید کند تبعاتی برای این کشور خواهد داشت. وی با عقب نشینی از این موضع خود روز سه شنبه گفت «آماده مذاکره برای دستیابی به توافقی واقعی» با ایران هستیم.
شبکه خبری «ای بی سی نیوز»، روزنامه صهیونیستی «تایمز او اسرائیل» ، «واشنگتن پست»، «بیزنس اینسایدر»و «ایندیپندنت» گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در باره اظهارات رئیس جمهور را بازنشر کرده اند.
تارنمای هیل ارگان کنگره آمریکا علاوه بر بازنشر این خبر آسوشیتدپرس افزود: توئیت ترامپ در تهدید ایران ظاهرا پاسخ به اظهارات روحانی بود که گفته بود «جنگ با ایران مادر همه جنگ ها خواهد بود» رئیس جمهوری ایران ظاهرا درها را برای مذاکرات دیپلماتیک باز گذاشت و گفت «صلح با ایران، مادر همه صلح ها خواهد بود.»
هیل نوشت: تنش در روابط دو کشور در سالهای اخیر تشدید شده است. ترامپ ماه مه (اردیبهشت) از توافق هسته ای ایران خارج شد؛ توافقی که در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا بدست آمد و تحریم های ایران را به ازای محدود کردن برنامه هسته ای این کشور لغو کرد. دیگر کشورهای امضا کننده توافق وعده داده اند آن را حتی با وجود غیبت آمریکا حفظ کنند.
تارنمای رادیو لیبرتی (اروپای آزاد) نیز در بازتاب اظهارات رئیس جمهور نوشت: روحانی گفت احساس می کند نیازی به پاسخگویی به آنچه که وی «تهدیدهای توخالی» دونالد ترامپ خواند، نیست.
این رسانه افزود: اظهارات روحانی پاسخ به توئیت ترامپ بود که با کلماتی که همگی با حروف بزرگ نوشته شده بودند به ایران هشدار داد «دیگر آمریکا را تهدید نکند و در غیر این صورت با تبعاتی مواجه خواهد شد که تعداد معدودی در تاریخ با آن مواجه شده اند.»
این گزارش افزود «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به توئیت ترامپ گفت اگر آمریکا برای مسدود کردن صادرات نفت ایران تلاش کند، با واکنش و اقدامات مقابله جویانه برابر از سوی کشورش مواجه می شود.
رادیولیبرتی افزود: «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا ۲۴ ژوئیه (۲ مرداد) درباره اقدامات ایران درخاورمیانه از جمله حمایت از «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه و کمک به شبه نظامیان مخالف دولت یمن هشدارداد.
این رسانه هم به عقب نشینی ترامپ و اعلام آمادگی برای دستیابی به توافقی واقعی با ایران اشاره کرده است.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهور در نشست هیات دولت همچنین گفت که دولت علاوه بر تلاش‌هایی که در داخل کشور انجام می‌دهد، اقدامات حقوقی و بین‌المللی خود را نیز شروع کرده که شکایت حقوقی علیه آمریکا در دیوان دادگستری لاهه از آن جمله بشمار می‌رود چرا که تحریم‌های آمریکا در تضاد با قطعنامه‌ها و تعهدات قبلی این کشور بشمار می‌رود و این حق ایران است که در مرجع بین‌المللی از آمریکا شکایت کند و دولت ایران این شکایت را در دیوان لاهه مطرح کرده است .
وی افزود: در چند روز گذشته اولین موفقیت در این شکایت به دست آمد و دیوان صراحتاً به آمریکا اعلام کرده که تا رسیدگی به شکایت ایران حق ندارد کاری انجام دهد که در احکام احتمالی این دیوان تأثیر بگذارد و این به نوعی به عنوان قرار تأمین و موقت محسوب می‌شود و این هشدار را به وزیر خارجه آمریکا صادر کرد که باید مراقب اعمال و برنامه‌های خود در این زمینه باشند و این هشداری به آمریکا از زبان بالاترین مرجع حقوقی دنیا و رئیس دیوان دادگستری لاهه است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.