ندای زاگرس – پس از اختراع اتومبیل، زندگی بشر دچار تحولی اساسی شد که پیشرفتهای فراوانی را به دنبال داشت. اتومبیلهایی که در ابتدا، تنها به عنوان وسایلی لوکس و اختصاصی برای قشر ثروتمند جامعه تولید و مورد استفاده قرار گرفتند.
با تولید خودروهای مختلف (سواری، باری و …) استقبال و اشتیاق اقشار مختلف جامعه برای استفاده از این خودروها افزایش یافت.
در مقابل نیز؛ شرکتها و کمپانیهای تولید خودرو در راستای پاسخگویی به نیازهای مخاطبان از یک جهت و رقابت و تولید خودروهای کیفی و مناسب از جهت دیگر، تولید روزافزوان انواع خودروها را با فناوریهای پیشرفته از لحاظ قدرت، شتاب و سرعت، حجم موتور و … در راس برنامههای تولیدی خود قرار دادند.
امروزه؛ در دنیای خودرو انواع و اقسام خودروهای مختلف توسط شرکتها و کمپانیهای متعدد در دنیا تولید میشود که علاوه بر سودآوری برای این شرکتها، ذائقه و نیاز مخاطبان را به خوبی پاسخ داده است.
با پیشرفتهای سریع صنعت خودرو، ضرورت ساخت بزرگراهها، آزادراهها، جادهها، گذرها، خیابانها و … در درون، بیرون و بین شهرها،روستاها، دشتها، جنگلها، کوهستانها و … برای عبور و مرور، بهویژه جابجایی انسانها، بار و وسایل از نقطهای به نقاط دیگر اجتناب ناپذیر بود که این مهم، مستلزم توسعه، عمران و آبادانی راهها و بزرگراهها بود.
در ایران نیز با ورود اولین خودروها و استقبال عمومی برای استفاده از این تکنولوژی، ضرورت ایجاد راهها و جادههای بین شهری و خیابانها و کوچههای درون شهری اجتناب ناپذیر بود.
هر چند در این مقال تاریخچه اتومبیل و تولیدات خودرویی مدنظر نگارنده نمیباشد ولی با توجه به افزایش بیرویه و تولید انواع خودروها و عدم توجه جدی به توسعهی زیرساختهای مناسب و کیفی جادهای و خیابانی و… برای تردد و عبور و مرور وسائط نقلیه باری و سواری در جادهها و معابر و … ضرورت ورود به این مقدمه، طبیعی و معمول میباشد.
استان ایلام، که به دلایل مختلف از جمله درگیری مستقیم در ۸ سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، عدم توجه به توسعه همه جانبه استان بویژه در حوزه راههای ارتباطی، جادهای و …، به ویژه بعد از جنگ تحمیلی و عملیات اجرایی بازسازی آن و …، از قافله پیشرفت و توسعه جامانده، و بر اساس مشاهدات عینی، میدانی و ملموس، در طول سال های مختلف، این استان در حوزه عمران و آبادانی به ویژه توسعه راهها، جادهها و احداث بزرگراهها و آزادراهها، آنچنان که باید و شاید، شاهد توسعه متوازن و متعادل آن همزمان و متناسب با سایر نقاط کشور نبوده است.
این عدم توسعه و وضعیت نامناسب در حوزه راهها و جادهها در استان ایلام و تکثر و تعدد خودروهای گوناگون، عدم رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، عدم توجه به نکات ایمنی، سرعتهای جنونآمیز، سبقتهای نابجا و خطرناک، عدم کیفیت مناسب خودروهای تولید داخل از لحاظ ایمنی، نداشتن ترمز ضد قفل، قطعات بیکیفیت و غیراستاندارد و مهمتر از همه خطاهای انسانی از جمله شتاب و سرعت زیاد، سبقتهای خطرناک، خستگی و خواب آلودگی در هنگام رانندگی و… همگی، از عواملی هستند که باعث افزایش تصادفات جادهای، مرگ و میر و معلولیتها و خسارتهای روحی روانی و اقتصادی جدی به خانوادهها و جامعه استان شده است.
با استقرار دولت چهاردهم و سپردن سکان مدیریت ارشد استان (استانداری) به شخصی کاربلد، که خود از کارشناسان خبره حوزه عمران است، فرصتی مغتنم برای استانی است که سالهای متمادی از منظر توسعه و آبادانی آنچنان که بایسته و شایسته، در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته است.
با نگاهی خوشبینانه، انتظار میرود با حضور مهندس احمد کرمی و در آیندهی نزدیک انتخاب تیمی کاربلد و باتجربه از بین کارشناسان خبره در دوره ۴ ساله دولت وفاق ملی اتفاقات خوب و چشمگیری درحوزه عمران و آبادانی به ویژه توسعه راهها و جادههای استان را شاهد باشیم.
ناگفته نماند؛ نباید از ظرفیت و ارتباطات نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در راستای این تغییر و تحول در استان مغفول ماند.
امید میرود، با تلاش و کوشش استاندار جدید ایلام و در آیندهی نزدیک معاونین و مدیران ستادی جدید ایشان، که قرار بر انتخاب آنها از بدنه کارشناسی حوزه وزارت کشور و از میان افراد با تجربه و مشخص میباشند، شاهد توسعه و پیشرفت کمی و کیفی استان به ویژه در حوزه راههای ارتباطی و جادهای در ۴ سال پیش رو باشیم تا علاوه بر توسعه و آبادانی استان، از آمار تصادفات جادهای، مرگ و میر و معلولیتهای جسمانی هماستانیهای عزیزمان کاسته شود.
دیدگاهتان را بنویسید