تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱

وعده‌های صادق/ نجات استقلال و پرسپولیس از دست مدیران سفارشی؛ سرخابی‌ها دیگر حیاط خلوت نیستند

وعده‌های صادق/ نجات استقلال و پرسپولیس از دست مدیران سفارشی؛ سرخابی‌ها دیگر حیاط خلوت نیستند
تهران- در دولت فعلی تلاش شد استقلال و پرسپولیس در مسیر ثباتِ مدیریت گام بردارند تا دیگر خبری از مدیران سفارشی نباشد.

 

۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس به دلایل مختلف اهمیت زیادی برای ورزش و به خصوص فوتبال کشور دارند. این ۲ باشگاه که دارای هواداران میلیونی و متعصبی هستند به خاطر سوءمدیریتی که در طول سالیان گذشته دچارش شده بودند وضعیت خوبی نداشتند؛ اما در چند ماه اخیر با تصمیمات مدیریتی که در خصوص آنها گرفته شد به ثبات لازم رسیدند. در ادامه وضعیت این ۲ باشگاه مورد بررسی قرار گرفته‌ است.

استقلال چگونه از فرش به عرش رسید؟

استقلالی‌ها در فصل گذشته لیگ برتر توانستند به مقام قهرمانی این رقابت‌ها دست پیدا کنند؛ قهرمانی که پس از ۹ سال ناکامی رخ داد و باعث شد هواداران استقلال بالاخره فریاد شادی سر دهند. نکته حائز اهمیت اینکه این تیم توانست علاوه بر کسب این قهرمانی، رکوردهای بی‌نظیری هم از خود به جا بگذارد. استقلال تا پیش از مدیرعاملی آجورلو، وضعیت اسفناکی به لحاظ مدیریتی داشت و در سال‌های طولانی افرادی به عنوان مدیرعامل و عضو هیئت مدیره این باشگاه فعالیت می‌کردند که اکثرا شایستگی این سمت‌ها را نداشتند.

مصطفی آجورلو باشگاهی را تحویل گرفت که در بدترین شرایط به لحاظ مدیریتی و به خصوص مالی بود. او تنها چند روز پیش از آغاز لیگ بیست و یکم این سمت را بر عهده گرفت؛ اما توانست با مدیریتی مدبرانه و به دور از هیاهو استقلال را به ساحل آرامش برساند. وزارت ورزش با انتخاب آجورلو به عنوان مدیرعامل، این باشگاه را از وضعیت وخیمی که داشت نجات داد و به طور قطع این مسئله یکی از مهمترین اقدامات سیدحمید سجادی به عنوان وزیر ورزش و جوانان بوده است.

مدیرعامل باشگاه استقلال تنها به کسب قهرمانی در لیگ برتر اکتفا نکرد و مقابل رویه‌ای اشتباه ایستاد که سازمان لیگ آن را ایجاد کرده بود و سال‌ها بر اساس آن پیش می‌رفت. پیش از این سهم استقلال و سایر تیم‌های لیگ برتری از درآمدهای تبلیغات محیطی آنقدر ناچیز بود که تاثیری در پوشش هزینه‌های گزاف آنها نداشت؛ اما آجورلو با وجود سنگ‌اندازی‌های مختلف موفق شد این درآمدها را روانه خزانه باشگاه استقلال کند.

پرسپولیس در مسیر ثبات مدیریت

پرسپولیس هم در سال‌های گذشته به لحاظ مدیریتی شرایطی همچون استقلال داشت؛ البته با این تفاوت که در نتیجه‌گیری عملکرد نسبتا موفقی داشت و این نتایج سرپوشی شد بر عملکرد مدیران پیشین این باشگاه. اقدامات و تصمیمات این مدیران آنقدر عواقب داشت که نمی‌توان پایانی برای آن در نظر گرفت. جذب بازیکنان خارجی بی‌کیفیت که در نهایت تعداد پرونده‌های شکایت از این باشگاه را در نهادهای بین‌المللی بیشتر کرد.

کار به جایی رسیده بود که یک دندان‌پزشک بدون هیچ سابقه مدیریتی در فوتبال توانست به مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس برسد و البته همانطور که پیش‌بینی می‌شد این انتصاب تبعات زیادی را به دنبال داشت و کار به جایی رسید که هواداران پرسپولیس خواستاری برکناری او شدند.

دیگر مدیرعامل باشگاه پرسپولیس که حتی هزینه خرید جوراب و کت و شلوارهای میلیونی خود را از خزانه باشگاه پرداخت می‌کرد را باید به همه انتصاب‌های عجیب وزارت ورزش در دولت‌های پیشین اضافه کرد. این فرد علاوه بر این اقدامات با عقد قراردادهای شائبه‌دار با بازیکنان و مربیان خارجی، پرسپولیس را دچار مشکلاتی کرد که اثرات آن همچنان ادامه‌دار است.

انتصاب رضا درویش به عنوان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس که در اواسط فصل گذشته انجام شد این امیدواری را به وجود آورد که سرخپوشان همچون باشگاه استقلال به یک ثبات مدیریت برسند. این اتفاق رخ داد و هر چند پرسپولیس نتوانست به عنوان قهرمانی در لیگ برتر دست پیدا کند؛ اما اقدامات اخیر این باشگاه در بستن تیمی قدرتمند برای فصل آینده لیگ برتر فوتبال نشان‌دهنده درایت مدیریت این باشگاه است.

خصوصی‌سازی سرخآبی‌ها، اتفاق مبارکی که بالاخره رخ داد

پیش از روی کار آمدن دولت فعلی، مدیران سابق وزارت ورزش مدام از خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس صحبت به میان می‌آوردند؛ اما عملا هیچ اتفاقی رخ نمی‌داد و خصوصی‌سازی سرخآبی‌ها را تنها در صحبت‌های این مدیران می‌شد دید و عملا خبری از آن نبود. با تغییر دولت، وزارت ورزش روی این موضوع پافشاری کرد تا در نهایت به سرانجام رسید.

در خصوص اینکه مدیران قبلی و فعلی وزارت ورزش تا چه حد نسبت به خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس عزم جدی داشتند می‌توان صحبت‌های رئیس سازمان خصوصی‌سازی را ملاک قرار داد. حسین قربان‌زاده در گفت‌وگویی تلویزیونی عنوان کرد:«جا دارد از رضا درویش مدیرعامل پرسپولیس و مصطفی آجورلو مدیرعامل استقلال تشکر کنم. همکاری خود را برای شفافیت داشتند و مسیر گذشته را طی نکردند. در این مسیر با ما همکاری کردند و ۸۰۰ صفحه از اطلاعات باشگاه‌ها منتشر شده است. هر باشگاهی موظف است رقم قرارداد کادر فنی خود را جداگانه و بازیکنان را نیز جدا در سایت کدال افشا کند. چون این ۲ باشگاه در حال حاضر در فرابورس هستند، تا اینجا باید رقم مجموع کادر فنی افشا شود. چون باشگاه‌های دیگر نیستند، نباید یک رقابت ناعادلانه شکل بگیرد. حتما باید عدالتی باشد.»

نگاه درست وزارت ورزش به استقلال و پرسپولیس

وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی ورزش کشور به درستی دریافته که اگر استقلال و پرسپولیس شرایط مناسبی داشته باشند حال فوتبال کشور هم خوب خواهد بود. اگر در گذشته این ۲ باشگاه به حیاط خلوت مدیران سفارشی و مردودی تبدیل شده بود حالا می‌توان امیدوار بود که مدیران فعلی سرخابی‌ها نه سفارشی هستند و نه مردودی.

نتایج اقدامات وزارت ورزش و جوانان در ساماندهی استقلال و پرسپولیس را می‌توان در سال‌های آینده بیشتر مشاهده کرد. این ۲ تیم اهمیت زیادی برای دولت دارند و قطعا در آینده وضعیت آنها بهتر هم خواهد شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.