کد خبر : 13893
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۴

سیلی سیل به نداشته های ایلام

سیلی سیل به نداشته های ایلام

باران سیلاب گونه در دو مقطع سوم تا ششم و یازدهم تا سیزدهم فروردین ماه جاری بیشتر مناطق استان ایلام را فرا گرفت که در جریان ان طبق گفته مسئولان دستکم یک هزار میلیارد ریال اسیب به زیرساخت‌های استان محروم ایلام وارد شده است. البته بخش ماژین دره شهر، خود شهر دره شهر، روستای چم

باران سیلاب گونه در دو مقطع سوم تا ششم و یازدهم تا سیزدهم فروردین ماه جاری بیشتر مناطق استان ایلام را فرا گرفت که در جریان ان طبق گفته مسئولان دستکم یک هزار میلیارد ریال اسیب به زیرساخت‌های استان محروم ایلام وارد شده است.
البته بخش ماژین دره شهر، خود شهر دره شهر، روستای چم شیر بیشتر از دیگر مناطق شهری و روستایی تحت تأثیر ان قرار گرفتند و سبلاب وارد خانه‌ هاشد.
اما علاوه بر این سه منطقه، بسیاری از زیرساخت‌های مناطق مختلف استان تحت تأثیر سیلاب قرار گرفت، از جمله اینکه راه‌های ارتباطی مختلف استان بر اثر سیلاب مسدود شدند، قطعی آب و برق در روستاهای مختلفی صورت گرفت و در مجموع به اراضی کشاورزی، باغات، کشت و زار مردم استان آسیب فراوانی زد.
سیلاب به آثار تاریخی، مدارس، دام و راه‌های عشایر استان هم خسارت زیادی وارد کرده است و طبق اعلام مسئولان کشوری و استانی، ایلام بعد از لرستان در بخش زیرساخت‌ها بیشترین خسارت را سیل دیده است.

یک هزار میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های ایلام
استاندار ایلام در مورد وضعیت سیل در ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حدود ۳۰۰ نقطه و محور در سطح جاده‌های استان به دلیل وضعیت توپوگرافی دچار ریزش و رانش شده است.
قاسم سلیمانی دشتکی عنوان کرد: حدود یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از جاده‌ها و مسیرهای مواصلاتی ایلام آسیب‌دیده و در بخش کشاورزی نیز ۳۴ هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی و بیش از ۷۶۰ هکتار از باغات استان در سیل اخیر دچار خسارت شدند.
وی ادامه داد: در سیل اخیر حدود دو هزار واحد مسکونی دچار خسارت شدند که نیاز با بازسازی کامل دارند و علاوه بر این ۱۷ هزار واحد مسکونی در استان بر اثر سیل خراب شده که نیاز به تعمیرات دارند.
وی با اشاره به اینکه بیشترین خسارت به زیرساخت‌های وارد شده است، تصریح کرد: حدود یک هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های استان خسارت وارد شده است.
استاندار ایلام گفت: اگر در قبل از وقوع سیل اقدامات پیشگیرانه انجام نمی‌شد به‌طورقطع خسارت سیل در استان بیش از استان‌هایی مانند لرستان بود.
وی افزود: در خود شهر ایلام بسیار احساس خطر می‌شد بنابراین با شناسایی کانون‌های ورود سیلاب به شهر ایلام، اقدامات پیشگیرانه ایی ازجمله ایجاد کانال‌های جدید برای مدیریت جریان سیلاب با حضور دستگاه‌های اجرایی و مرتبط انجام شد.

*پل‌های ارتباطی زیادی بر اثر سیلاب در ایلام تخریب شده است
مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سیلاب‌های اخیر خسارت‌های فراوانی را در بخش راه در استان برجای گذاشته است.
علی اصغر کاظمی گفت: چند راه ارتباطی استان به دلیل سیلاب و تخریب پل‌های اصلی قطع شده و تلاش داریم راه‌های بسته شده را موقتاً بازگشایی کنیم.
وی ادامه داد: پل گاومیشان به دلیل تخریب کامل ارتباط ایلام با لرستان از طریق دره شهر را قطع کرده است، مسیر ایلام-مهران بر اثر همین سیلاب‌ها و رانش زمین نیز مسدود شد که روز گذشته بازگشایی شده است.
وی تصریح کرد: بیش از ۲۷ دستگاه پل با یک هزار میلیارد ریال در استان تخریب شده است.
کاظمی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم پل‌های ارتباطی استان از جمله گاومیشان دره شهر و وحدت ماژین را به طور موقت ساخته شود، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده بیش از ۸۱۰ کیلومتر از راه‌های استان نیازمند بهسازی هستند.

*آثار تاریخی ایلام هم سیلاب در امان نماند
مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام نیز در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارش‌های سیل آسا طی ۲ مرحله به آثار تاریخی استان ایلام آسیب وارد کرد، در بار اول هفت اثر تاریخی با آسیب‌های ۱۰ تا ۱۵ درصد خسارت وارد شده است.
عبدالمالک شنبه زاده افزود: در بار دوم خسارت‌ها بیشتر شد و بیش از ۱۲ تپه تاریخی استان زیر آب رفتند و علاوه بر این آسیب و خسارت به آثار تاریخی مثل پل گاومیشان در شهرستان دره‌شهر، امامزاده مهدی صالح در دره‌شهر بخش ماژین، بخش‌هایی از شهر تاریخی سیمره به دلیل قرارگیری در داخل شهر و آثار قرارگرفته در کناره‌های رودخانه سیمره و قلعه شاخ در دهلران وارد شده است.
وی عنوان کرد: در مجموع بیش از ۸۰ میلیارد ریال خسارت به آثار تاریخی استان بر اثر سیل وارد شده است.

*خسارت یک هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی ایلام
رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیش از ۶۰ درصد مردم استان ایلام در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند و سیلاب این بخش مهم اقتصادی استان را تحت تأثیر قرار داده و بیش از یک هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی ایلام خسارت وارد کرده است.
سید محمد تراب میری عنوان کرد: این خسارت‌ها شامل اراضی زراعی، باغی، مزراع گندم، جو، کلزا،، ایستگاه‌های پمپاژ ثابت و سیار، کندوهای زنبورعسل، دام، آبزیان و… بوده است.
وی عنوان کرد: میزان خسارت‌های وارد شده به بخش‌های مختلف کشاورزی استان از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد بوده است.

*خسارت سیل به ۵۰ مدرسه استان ایلام
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سیل اخیر به به ۵۰ مدرسه خسارت وارد کرده که مجموع خسارت‌ها بیش از ۳۵ میلیارد ریال بوده است.
محمدرضا حیدری اظهار کرد: فضاهای آموزشی در شهرستان دره شهر، بخش ماژین و سیروان بیشترین آسیب را دیده اند و در تلاش هستیم برای اینکه خللی در تحصیل دانش آموزان روستاهای استان به وجود نیاید، کانکس جایگزین مدرسه ۲ روستای سیل زده ایلام می‌شود.

*خسارت سیل به آب و فاضلاب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام نیز گفت: سیل اخیر ۵۲۰ میلیارد ریال خسارت به زیرساخت‌های بخش آب و فاضلاب این استان خسارت وارد کرده است.
افشین مظاهری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش های اخیر و سیلاب باعث خسارت و آسیب به لوله های خط انتقال آب و تجهیزات این شرکت در اکثر شهرستان های استان شد.
وی افزود: این اتفاق باعث قطع آب آشامیدنی چند شهرستان ایلام شد که که با تلاش شبانه روزی مجموعه همکاران در شرکت آبفای استان این مشکل در کمترین زمان ممکن رفع شد.

*سیل ۲۰ میلیارد ریال خسارت به شهرک های صنعتی ایلام زد
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام گفت: سیلاب هفته گذشته ۲۰ میلیارد ریال خسارت به زیرساخت ها و بخش هایی از تاسیسات زیربنایی شهرک ها و نواحی صنعتی شامل خطوط انتقال آب، پل و کانال های هدایت سیلاب، آسفالت، فضای سبز و دیوارهای محوطه واحدهای تولیدی استان وارد کرد.
مرتضی دارایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشترین آسیب را شهرک های صنعتی دهلران، آبدانان، دره شهر و ناحیه صنعتی شباب متحمل شدند.
وی افزود: با امداد رسانی و کمک به واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در این شهرک ها و نواحی نسبت به رفع آبگرفتگی و جلوگیری از خسارت به بخش های مختلف واحدها و شهرک های صنعتی اقدام های لازم توسط کارکنان این شرکت و پرسنل واحدهای صنعتی و تولیدی انجام شد.

**خسارت سیل به ۱۸ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی ایلام
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام گفت: طبق برآورد های اولیه سیل به ۱۸ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی در این استان خسارت وارد کرده است.
حبیب الله محبی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این آمار با ارزیابی و برآورد اولیه خسارت توسط اکیپ ارزیاب و کارشناسان بنیاد مسکن بدست آمده و هنوز جمع بندی نهایی انجام نشده است.
وی افزود: از این تعداد واحدهای مسکونی خسارت دیده سیل اخیر ۱۶ هزار و ۴۰۰ واحد شهری و روستایی نیاز به تعمیرات دارند و ۲ هزار واحد نیز احداثی هستند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام تاکید کرد: یشترین خسارت واحدهای مسکونی در شهرستان های دره شهر، سیروان و چرداول اتفاق افتاده است.
محبی یادآور شد: مسئولیت تعیین خسارت سیل زدگان استان با بنیاد مسکن است اما دیگر دستگاه‌ها در جهت تسریع در فرآیند تعیین خسارات با بنیاد مسکن همکاری می ‌کنند.
وی گفت: تمام خسارت دیدگان سیل اخیر در استان ایلام به بنیاد مسکن شهرستان‌ها یا بخشداری محل سکونت مراجعه و درخواست خود را جهت ارزیابی خسارات وارده تحویل دهند تا بلافاصله کارشناسان ارزیاب بنیاد مسکن به محل اعزام شوند.
مدیرکل بنیادمسکن استان ایلام تصریح کرد: مردم استان ایلام می‌ توانند درخواست تعیین خسارت منازل خود را به بنیاد مسکن و بخشداری محل سکونت خود تحویل دهند.
وی اضافه کرد: متقاضیان باید مشخصات کامل خود و آدرس و کدپستی خود و موضوع خسارت و همچنین عکس موضع یا محل متحمل خسارت را در اختیار بنیاد مسکن و بخشداری محل سکونت قرار دهند.
محبی در عین حال از متقاضیان غرامت خسارت سیل خواست برای ارائه درخواست‌ عجله نکنند.
مدیرکل بنیادمسکن استان ایلام افزود: بدون هیچ محدودیتی در خدمت تمام خسارت دیدگان از سیل هستیم.
سیلاب هفته گذشته به تاسیسات زیربنایی، عمرانی، زیرساخت های شهری و روستایی و عشایری، زیربخش های کشاورزی، منازل و ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری، … نقاط مختلف استان خساراتی را وارد ساخت.
میزان دقیق خسارت های وارده به استان ایلام هنوز برآورد نشده است و بررسی های کارشناسی در این زمینه ادامه دارد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.