کد خبر : 54851
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴

اهمیت اجرای برجام در لندن بررسی شد

اهمیت اجرای برجام در لندن بررسی شد

لندن – دیپلمات‌های اسبق و پژوهشگران در نشستی که روز سه‌شنبه در اندیشکده «روسی» لندن (RUSI, Royal United Services Institute) به صورت مجازی برگزار شد پیرامون اهمیت اجرا و بازگشت برجام به ریل اصلی بحث و تبادل نظر کردند. در این گفت‌وگو که به دعوت« فوروم قطر» این موسسه شکل گرفته بود، «پیتر وست مکات»،

لندن – دیپلمات‌های اسبق و پژوهشگران در نشستی که روز سه‌شنبه در اندیشکده «روسی» لندن (RUSI, Royal United Services Institute) به صورت مجازی برگزار شد پیرامون اهمیت اجرا و بازگشت برجام به ریل اصلی بحث و تبادل نظر کردند.

در این گفت‌وگو که به دعوت« فوروم قطر» این موسسه شکل گرفته بود، «پیتر وست مکات»، دیپلمات اسبق انگلیسی، انیسه بصیری تبریزی پژوهشگر ارشد «موسسه روسی» و سید کاظم سجادپور دیپلمات ارشد ایرانی و رئیس موسسه مطالعات سیاسی و بین الملل شرکت داشتند.

سید کاظم سجادپور در ابتدای این برنامه در مورد شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا نکاتی را بیان کرد که در ادامه مورد تایید پیتر وست مکات، دیپلمات انگلیسی قرار گرفت.

وستمکات تاکید کرد که سیاست فشار حداکثری آمریکا به بن بست برخورده و ابراز داشت که طرف‌های درگیر در وضعیت جدیدی هستند و سر کار آمدن دولت جدید در آمریکا را از آن جمله بر شمرد. این دیپلمات اسبق انگلیسی با این حال گفت ماجرا به این سادگی نیست که آمریکا چون در زمان رئیس جمهوری سابق از برجام خارج شده، حالا رئیس جمهور فعلی باید به آن بپیوندد.

وی بیان داشت که ایران دلایل خودش را دارد که منتظر پیوستن دوباره آمریکا باشد و اگر برجام در حال فروپاشی است، (از دید ایران) این وظیفه دیگران است که آن را نجات دهند.

سفیر اسبق انگلیسی افزود؛ با این حال آمریکایی ها آماده بازگشت به مذاکره هستند و می گویند مسائل دیگر نیز باید به گفت‌وگو گذاشته شود. وی بیان داشت که ایران می تواند به عنوان نشان دادن حسن نیست، نیروهای وفادار به خود را در عراق و سوریه کنترل کرده و نسبت به تصمیم آمریکا در مورد یمن، پاسخ مثبت بدهد.

«انیسه تبریزی» که در مورد موضع اتحادیه اروپا سخن می گفت استراتژی اروپا و همچنین سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان را چند پهلو توصیف کرد. به گفته وی اروپایی ها تا قبل از پیروزی بایدن معتقد به حفظ برجام و تشویق طرفین به ادامه تعهداتشان بودند. اما پس از پیروزی بایدن موضع آنها تغییر کرده و حالا سیاست آنها چندپهلو شده و متمایل به اضافه کردن موضوعات جدید به برجام شده اند.

این سخنران در خصوص رابطه رژیم صهیونیستی با کشورهای عرب منطقه خلیج فارس هم اظهار داشت که اگرچه رابطه آنها بهبود پیدا کرده، اما نمی توان به این سادگی درباره رابطه آنها سخن گفت. همچنین در مورد برنامه اتمی ایران نیز اگر چه این کشورها ممکن است موضع مشترکی داشته باشند، اما در داخل خود جامعه کشورهای عربی با هم بر سر نوع رابطه با ایران اختلاف دارند.

سجادپور در ادامه در خصوص دیدگاه تهران اظهار داشت که ایران توانسته تحریم های آمریکا را مدیریت کرده و حتی تا اندازه‌ای رشد اقتصادی داشته باشد. به گفته وی در ایران اعتماد به نفس بالایی وجود دارد و گفته می شود ما توانسته ایم بدترین رئیس جمهوری پس از انقلاب در آمریکا را تحمل کنیم.

این دیپلمات ایرانی بیان داشت با این حال، این دلیلی برای توجیه تحریم ها نبوده و رفتار آمریکا غیرقانونی و غیر انسانی است و علاوه بر آن بر اساس یک فرض بسیار غیرانسانی بنا شده اند: اینکه تحمیل رنج به مردم ایران باعث می شود آنها نهایتاً علیه حکومت خود شورش کنند. وی تصریح کرد که نباید فراموش کرد سیاست فشار حداکثری آمریکا شکست خورده است.

سجادپور همچنین خاطر نشان کرد: بازگشت به برجام ربطی به سایر مسائل ندارد. او برجام را یک معاهده بین المللی مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد توصیف کرد که لازم الاجرا بوده و برای همین پیش کشیدن سایر مسائل و خروج از برجام به این بهانه را غیرقانونی و غیرانسانی نامید.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه که می گفت با توجه به تغییرات جهانی و منطقه ای از زمان تصویب برجام تا کنون، توقع می رود که برجام نیز تغییر کند پرسید: آیا جهان از سال ۱۹۴۵ هیچ تغییری نکرده است؟ وی توضیح داد که با وجود تغییرات عمده در جهان، منشور سازمان ملل متحد که نتیجه نظم جهانی در پایان جنگ جهانی دوم است، هنوز پابرجاست.

سجادپور افزود: وقتی شما یک معاهده بین المللی را امضا می کنید، نمی توانید زیرش بزنید. وی در مورد وارد شدن کشورهای منطقه به گفتگوهای مجدد اظهار داشت که این کشورها از اول هم مخالف برجام بودند و از این بابت چیزی تغییر نکرده است. او توضیح داد که با این استدلال همه تعهدات و پیمان‌های بین المللی هر روز باید تغییر کنند، چون جهان روز به‌روز عوض می شود.

پیتر وست مکات هم به فعالیت‌های دیگر ایران در منطقه اشاره کرد و مدعی شد که این کشور به تانکر ها و تاسیسات نفتی حمله کرده و موجب نگرانی کشورهای منطقه شده است. وی گفتن «مرگ بر اسرائیل» و نوشتن شعارهای (ضد صهیونیستی) بر روی موشک ها را نیز مورد اشاره قرار داد (به عنوان عامل نگرانی کشورهای منطقه). این دیپلمات انگلیسی بیان داشت که دیدگاه آقای سجادپور را درک می کند و قبول دارد که ایران به برجام پایبند بوده ولی گفت با این حال آنچه عوض شده این است که مردم ایران در صورت شکست دیپلماسی بسیار رنج و درد خواهند کشید.

وست مکات عنوان کرد؛ وقتی که در آمریکا و با سناتورهای این کشور گفتگو می کرده به او می گفته اند که در (فضای سیاسی) آمریکا مسابقه بر سر آن است که چه کسی از ایران بیشتر متنفر است.

وی در ادامه بیان داشت؛ اگرچه دولت فعلی آمریکا، دست کم از نظر تاریخی به برجام پیوند خورده اما آنها معتقدند که باید سایر موارد را نیز به برجام اضافه کنند. این دیپلمات انگلیسی تصریح کرد که واشنگتن به دنبال یک «برجام +» است.

وی از جمله دلایل آمریکا برای گفت وگوی مجدد به این نکته اشاره کرد که بازیگران منطقه ای نیز باید دیدگاه های خودشان را داشته باشند. وستمکات معتقد بود که گفت‌وگو بر سر موشک‌ها واقع بینانه نیست اما گفت که برخی نسبت به این موضوع خیلی تعصب دارند.

سجاد پور از پیش کشیده شدن موضوع «اعتماد» استقبال کرده و گفت که نه تنها اعتماد از بین رفته، بلکه بازسازی آن بسیار دشوار است. وی توضیح داد که خروج آمریکا از برجام و پیامدهای متعاقب آن، از جمله این سرگردانی برای پیوستن مجدد به برجام، اعتماد ایران را زایل کرده است.

وی در خصوص موضوعات منطقه معترض شد که چرا نقش ایران پیش کشیده می شود در حالی که عامل اصلی بی ثباتی رژیم صهیونیستی است. این دیپلمات اسبق ایرانی پرسید چرا کسی از وضعیت مردم فلسطین حرف نمی زند؛ آن هم در حالی که دادگاه جرائم بین المللی وارد ماجرا شده است.

رئیس موسسه مطالعات سیاسی و بین‌المللی در ادامه پرسید «آیا فلسطین جزو منطقه نیست؟» وی سپس در پی سوالی در مورد نقش ایران در یمن، متذکر شد که دولت انگلیس خود یکی از تامین کنندگان سلاح برای رژیم سعودی است. گفتنی است انگلیس علاوه بر فروش سلاح به رژیم سعودی در ائتلاف نظامی کشورهای متحد با سعودی بر علیه مردم یمن نیز حضور دارد.

وی در ادامه اظهار داشت که ایران همیشه آماده گفتگوی بدون دخالت (بیگانگان) با همسایه های خود بود و از قضا با قطر، کویت و عمان روابط حسنه ای دارد.

سجادپور ثبات سیاسی و رای ایران را عامل مهم دیگری که باید مورد توجه کشورهای منطقه قرار گیرد توصیف کرد و اینکه سیاستهای ایران یک شبه عوض نمی شود. وی گفت این کشورها باید ثبات رای ایران را با تذبذب و بی ثباتی قول و قرار های سایر کشورها که در واقع عامل بی ثباتی در منطقه است مقایسه کنند.

پیتر وستمکات از اینکه ایران آماده گفتگو با کشورهای منطقه است ابراز خرسندی کرد و گفت با این حال نشانه ای از اینکه این کشورها موافق حرکت مثبت دراین جهت باشند ملاحظه نمی کند.

سجاد پور در پایان سخنان خود گفت باید قبول کرد جمهوری اسلامی ایران یک بازیگر قدرتمند در منطقه و عضو جامعه جهانی بوده و به سایرکشورهای منطقه چشم طمع ندارد. وی ایران را قربانی توسعه طلبی سایر کشورهای منطقه معرفی کرد که از حمایت کشورهای دیگر منطقه و قدرتهای جهانی برخوردار بوده اند.

جمع‌بندی

در مقام جمع‌بندی باید گفت شرکت کنندگان دیدگاه های مختلف در مورد بازگشت برجام به مسیر اصلی را مطرح کردند. در این میان موضع امتناع ایران از هرگونه مذاکره مجدد بر سر انرژی هسته ای یا مسائل غیرمرتبط با آن ارزیابی شد و اینکه همواره آماده مذاکره مستقیم و بدون دخالت قدرتهای خارجی با همسایگان خود است.

در مقابل اروپا و آمریکا در حال ادامه دادن تحریم ها با هدف تحت فشار قرار دادن ایران برای پذیرفتن یک مذاکره جدید هستند. ضمن اینکه شرکت کنندگان در این موضوع اشتراک نظر داشتند که سیاست فشار حداکثری شکست خورده، اما به نظر می رسد طرف غربی همچنان امیدوار است ادامه تحریم ها در ماه های پایانی دولت فعلی در ایران بتواند زمینه ای برای مذاکره مجدد فراهم کند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.