کد خبر : 118504
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 آبان 1403 - 16:39رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی عنوان کرد:
صرفهجویی ۳ میلیارد دلاری با جایگزینی گوگرد بهجای قیر
ندای زاگرس
تهران- رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی گفت: چنانچه بتوانیم گوگرد را در محصول قیر جایگزین کنیم، امکان صرفهجویی ارزی سالیانه تا سه میلیارد دلار از این محل وجود دارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد مهدی حیدری» امروز (سهشنبه) در نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشینآلات در محل مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی افزود: ایران مقام یازدهم جهان در تولید گوگرد را دارد که این محصول برای تولید قیر آسفالت گوگردی، پوششهای گوگردی برای سازههای بتنی موجود و همچنین بتن گوگردی کاربرد دارد.
وی بیانداشت: بتن گوگردی به طور عمده در مناطقی همچون حوزه خلیج فارس و سازههای دریایی که با خوردگی بالا مواجهیم، دوامی بیانتها دارد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هزینه خوردگی سازهها سالیانه ۲.۷ میلیارد دلار است که با دانشی که در اختیار داریم میتوانیم در یک برنامه چهار ساله این میزان خوردگی را به صفر برسانیم.
وی ادامهداد: در موضوع پوششهای گوگردی، بسیاری از سازهها از جمله پلها، ابنیه فنی، نیوجرسیها، قطعات بتنی و غیره در کشور ساخته شده که اگر پوشش گوگردی روی این قطعات موجود بدهیم، عمر مفید آنها تا چهار برابر افزایش خواهد یافت.
حیدری اضافه کرد: میزان تولید قیر در کشور سالیانه ۵.۵ میلیون تن و میزان تولید گوگرد سالیانه ۱.۶ میلیون تن است، اما میتوانیم تا ۴۰ درصد به جای قیر از گوگرد استفاده کرده و ظرفیت صادراتی قیر را افزایش دهیم؛ به این ترتیب ارزآوری از محل صادرات قیر به سه میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
وی یادآور شد: هم اکنون هر تن گوگرد بین هفت تا ۱۴ دلار و هر تن قیر ۲۰ دلار صادر میشود، اما اگر بتوانیم گوگرد را در قیر جایگزین کنیم میتواند تا سه میلیارد دلار صرفهجویی به دنبال داشته باشد.
به گزارش ایرنا، همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات، هشتم تا دهم آبان ماه با حضور کارفرمایان و پیمانکاران در این صنعت در مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی برگزار میشود.
از جمله محورهای این همایش، قیر و فرآوردههای قیری، مخلوطهای آسفالتی، مدیریت روسازی و روشهای نگهداری و بهسازی، توسعه پایدار در صنعت قیر و آسفالت (بازیافت آسفالت)، تحلیل و طراحی روسازی، تثبیت لایهها و روسازیهای مرکب، آزمایشهای غیر مخرب روسازی است./ایرنا
برچسب ها :آسفالت ، خلیج فارس ، قیر ، مركز تحقيقات راه مسكن و شهرسازی ، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰