جنگ رسانه ای از شعار تا واقعیت ✍️مجتبی تابش

جنگ رسانه ای از شعار تا واقعیت   ✍️مجتبی تابش
ندای زاگرس

براساس اطلاعاتی که در اختیار داریم، دستگاههای جاسوسی امریکا و رژیم صهیونیستی با حمایت مالی قارون های منطقه اطراف کشور ما، تشکیلاتی را برای این جنگ رسانه ای راه اندازی کرده اند و به طور جدی در حال برنامه ریزی و تلاش برای آلوده کردن فضای تبلیغاتی و فکری جامعه هستند(مقام معظم رهبری شهریور ۱۳۹۷)

عصر حاضر را به سبب دسترسی آسان به اطلاعات و وجود وسایل گوناگون ارتباطی و انتقال ساده ی اخبار عصر رسانه می نامند. به سبب سادگی انتقال اطلاعات، برخی از جهان در سده ی کنونی به عنوان دهکده ی کوچک جهانی نام می برند.
جهان، این دهکده ی کوچک گاه بدلایل گوناگون با تعارضات و تضادهایی در میان مردمانش روبرو می شود این تعارضات گاه به جنگ و تخاصم نظامی و گاه به کشمکش سیاسی و جنگ رسانه ای روبرو می شود.

تکلیف و تعریف جنگ نظامی مشخص و حیطه ی تقابل آن به سبب استفاده از ابزار و وسایل جنگی معلوم و ابعاد آن قابل پیش بینی و معین است وسایل و جنگ افزار حمله و دفاع نیز مشخص هستند.

اما در جنگ رسانه ای، دامنه ی جنگ بزرگ و نا محدود خط تهاجمی آن علاوه بر جبهه، مردم، به عنوان صف های پشت جبهه را هم درگیر خود می کند. جنگ رسانه ای گاه مخرب‌تر و موثرتر از جنگ نظامی است. به این منظور و در جهت آشنایی مخاطبین عزیز با جنگ رسانه ای یادداشتی با این عنوان تقدیم می گردد؛

(هاوارد رینگورد فرم‌ها و ابزار اولیهٔ ارتباطات انسانی(مانند نقاشی در غار) را به عنوان اشکال اولیهٔ رسانه مطرح کرده‌است.
به سبب پیشرفت بشر در عرصه های گوناگون تکنولوژی، ارتباط و انتقال اخبار شیوه های جدیدی اختراع شد که افراد بیشتری به صورت مستقیم اخبار خود را دریافت کنند. که از این شیوه های جدید در قرن پانزدهم میلادی یوهان کارلوس (۱۵۷۵−۱۶۳۴) نخستین روزنامه جهان را بنیان گذاشته است و در ابتدای قرن هیجده(۱۸۳۵) با اختراع دوربین توسط ویلیام تالبوت تغییر متفاوتی در رسانه و خبر ایجاد شد. انتهای قرن هیجده با اختراع دوربین فیلمبرداری توسط ویلیام کندی دیکسون را می توان دوران آغاز انقلاب رسانه نامید.)

جنگ؛ جنگ را با معانی مختلفی می توان تفسیر کرد؛ تقابل، مبارزه، رزم، درگیری، زد و خورد، آورد، با شیوه ها و استفاده از ابزار مختلفی در دوره های مختلف، بین دو طرف مخاصمه. جنگ گاهی با استفاده از تسلیحات و گاهی بدون تسلیحات و با ابزار ارتباطی انجام می گیرد.

رسانه؛ مایکل نیومن، مارسل دانسی، دن لاگی تعاریف گوناگونی از رسانه بیان کرده اند آنچه که از این تعارف می توان استنباط کرد رسانه به معنی آنچه که باعث ارتباط و انتقال خبر بین دو یا چند نفر است و دارای ابعاد فردی، گروهی و اجتماعی است.

گاهی رسانه یک شبنامه است و گاهی یک نشریه ، تلویزیون ، سینما، رادیو، اینترنت که همگی دارای ویژگی ها مشترک؛ ۱-موضوع (داستان، خبر، یادداشت ) ۲-مخاطب، رساندن مفهوم به مخاطب یا مخاطبین هستند.

رسانه گاه انفرادی که دارای مخاطب خاص و گاه اجتماعی که دارای مخاطب عام هستند. به هر حال وظیفه ی رسانه رساندن موضوع است.

اشکال ابزار رسانه نیز در هر عصری متفاوت بوده است که و با صوت، تصویر، مکتوب و الکترونیک متفاوت بوده است.

جنگ رسانه ای: با این تعاریف جنگ رسانه ای به معنی تقابل و درگیری بین دو یا چند طرف با استفاده از ابزار رسانه ای است. بنحوی که بیشترین ضربات را به یکدیگر وارد کنند. دامنه‌ی این نوع جنگ هم سربازان در خط مقدم و هم مردم عادی را در بر می گیرد. این نوع جنگ برگرفته از اطلاعات سیاسی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی متفاوت و ابزار آن متناسب با شرایط گوناگون دسترسی مختلف است. گاهی بشکل ساخت یک عکس، کلیپ، نوشته و گاهی تشکیل یک گروه مجازی و استفاده از ضعف های طرف مقابل است .

این نوع جنگ گاهی در زمان صلح ظاهری و به صورت نامحسوس به صورت جنگ نرم است .و طرف مقابل هرگز متوجه نمی‌شود که از کدام جانب مورد حمله قرار گرفته است.

جنگ رسانه ای در صورت عدم آگاهی، زود باوری و عدم آموزش بسیار زیانبار و در اکثر مواقع منتج به نتیجه برای دشمن می شود اکثر شورشها ، انقلابهای مخملی و کودتاهای داخلی با استفاده از ابزار جنگ رسانه ای توسط بانیان آن شکل گرفته اند.

برای جلوگیری از نفوذ رسانه ای دشمن چند نکته لازم است که مردم به آن توجه کنند؛
۱- استفاده از منابع خبری مورد اعتماد
۲- جلوگیری از انتقال شایعات
۳- احتیاط در بسترهای ارتباطات و انتقال اخبار در فضای مجازی
۴- عدم توجه به مباحث مورد تاکید دشمنان در رسانه های خود
۵- مطالعه بیشتر در تاریخ و چگونگی نفوذ دشمن با استفاده از رسانه
۶- آشنایی با حوادث اجتماعی ، سیاسی ، نظامی خصوصا در عصر کنونی
۷-آموزش در جهت توانایی تشخیص خبر صحیح از کذب

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.